En perfekt konferens
Det kan betyda olika beroende på deltagarnas intressen, ålder och behov. Lyckas man hålla konferensen intressant och lägga till det lilla extra har man ett vinnande koncept. Dessutom kommer framtida konferenser att ses fram emot av deltagarna.
Ett exempel är när Rune arrangerade en konferens för sitt callcenter. Personalen bestod av många olika åldrar. Där fanns män och kvinnor. De hjälpte kunder med beställningar, reklamationer och andra frågor via telefon. Rune funderade på vilka aktiviteter personalen skulle gilla och gjorde en lista.
Han kände sin personal väl, och snart hade han en bra idé om hur en konferens skulle se ut. När det var klart var det inte svårt att hitta det perfekta konferenshotellet för vistelsen.
Kvalitetstid
När bussen körde in framför hotellet hörde han gillande suckar. Personalen såg fram emot att få sätta sig till bords för att fylla på med energi innan dagens program tog vid med föreläsning och grupparbeten.
Tiden gick fort, innan de visste ordet av var det kväll. De hade delats upp i två grupper, en för ölprovning och en för vinprovning. Hotellets personal guidade i dryckernas ädla konst och förklarade när och var respektive dryck passade. Provningen flöt över till middag och inte långt senare sov de flesta gott i hotellets sköna sängar.
Laget samarbetade
Nu stod tiokamp på agendan. Något som passade bra efter den stora frukosten. I tävlingarna blandades fysiskt tuffa aktiviteter med hjärngympa. Gemensamt för alla var att hela laget var tvungna att samarbeta.
Eftermiddagen ägnades åt mer allvar, för att avsluta med några timmar i hotellets fina spaavdelning. Flera valde att boka in en behandling, medan andra var nöjda med att ligga i någon av poolerna.
När Rune några dagar senare kom ner till kontorslandskapet kände han att atmosfären ändrats. Operatörernas leenden som strömmade emot honom sa Rune att konferensen varit lyckad. Det gjorde honom glad.