Tredjepartslogistik – ett företagande som spelar en viktig roll
Tredjepartslogistik är en otroligt smart lösning för den som inte har råd att hålla sig med ett eget lager. Man betalar då för att någon annan hela tiden håller sig uppdaterad på hur mycket det finns i lager när det gäller ens utbud. Vid behov beställs det nytt så att lagret är intakt hela tiden.
Det är inte bara lagret som det hålls koll på. När en vara beställs skickas den ut och man får själv ett meddelande om transaktionen. Varan levereras till kunden och pengarna kommer in på kontot. Sedan läggs beställningar med jämna mellanrum så att det alltid finns saker i lager när någon vill köpa.
Samarbete med flera parter
3PL är ett annat ord för tredjepartslogistik. Det är alltid fråga om en helhetslösning för stora eller små företag. Den som äger ett företag och vill förvara eller distribuera något kan använda sig av det här systemet. Då är två parter inblandade. Den tredje parten är mottagaren.
När något ska skickas iväg är det mottagaren som lagt en order på den varan eller produkten den vill ha. Detta uppmärksammas hos företaget som sysslar med tredjepartslogistik. Antingen ser de det själva eller så får de ett meddelande från företaget som säljer produkten i fråga.
Alla hör samman med varandra i en kedja
På så sätt kan man säga att tredjepartslogistik innefattar tre parter som vardera inte hör samman. Tittar man på det ur ett större perspektiv ser man dock att alla hör samman i den stora kedjan av tjänster eller varor och konsumenter. Producenter och säljare, distributörer och köpare.
Lagerhållning och distribution är två stora poster som det kan vara skönt att bli av med. Genom att använda sig av tredjepartslogistik har man slagit två flugor i en smäll. Eller är det kanske så att det är tre flugor denna gång?